Un fet molt recent acaba de replantejar la història de la relació de la dona
amb l'art modern. Es tracta de l'acceptació mundial per part de la crítica
especialitzada que una desconeguda pintora sueca hauria estat la primera persona a pintar un quadre abstracte. Superades quedaran ara polèmiques i
debats sobre qui va ser el primer pintor a concebre i acabar una obra
abstracta. Ni Mondrian, ni Malevich ni Delaunay, ni Kandinsky, qui fins ara semblava el candidat
guanyador, van a merèixer tan preuat honor. La gesta es deu a Hilma af Klint.
Filla d'un almirall de l'armada Sueca, Hilma va nèixer en
El seu primer quadre abstracte, data de 1916 i per tant, el converteix en el primer quadre abstracte de la
història.
Aficionada a la teosofia i l'espiritisme, Hilma pintava els seus cercles
concèntrics, les seues espirals infinites i els seus ovals immensos, sota els
efectes de la hipnosis, en una sort de “cadàvers exquisits” o pintura
automàtica, avançant-se també 20 anys al Surrealisme.
Abans de 1915, Hilma ja havia pintat més de 200 composicions abstractes, que de no haver estat en l'anonimat, podriem dir que van inspirar directament l'Orfisme.
Abans de 1915, Hilma ja havia pintat més de 200 composicions abstractes, que de no haver estat en l'anonimat, podriem dir que van inspirar directament l'Orfisme.
Però a qué es deu la seua incorporació tan tardana, -80 anys – a la Història de l'Art?. A
diverses raons. La primera, al fet que la mateixa Hilma af Klint va deixar escrit en el seu testament que la seua obra abstracta no
hauria de ser exposada fins a 20 anys després de la seua mort, esdevinguda en
1944, per por de que no fora entesa. La segona, i principal, que si s'acceptava
que la creadora del principi fonamental de l'art modern era una dona, generaria
més d'un problema en la valoració de les dones en l'art tenint en compte que la crítica sempre havia negat al gènere femení la
capacitat d'innovació,
No hay comentarios:
Publicar un comentario